Seguint amb el nofollow

L'anunci de Google fa escassos dies de la propera implementació de l'atribut nofollow als enllaços, que pel que sembla serà secundada pels principals cercadors, ha aixecat un debat força interessant a diversos weblogs. Crec que val la pena fer una petita reflexió sobre aquesta nova característica de Google, ja que ens pot afectar d'alguna manera a tots els que ens dediquem al desenvolupament web. Com que no sóc cap especialista en màrketing online ni posicionament en cercadors, i crec que la majoria de vosaltres tampoc, intentaré fer un anàlisi el més planer possible, sota risc de caure en la excessiva simplicitat en algun moment. Perdoneu-me els tècnics.

Els cercadors utilitzen diversos mètodes a l'hora d'indexar i calcular la rellevància dels enllaços que troben a les pàgines web. En el cas concret de Google, aquesta "rellevància" es calcula a través d'una espècie de sistema de puntuacions anomenat PageRank. El PageRank és, entre d'altres, un dels criteris que Google utilitza per ordenar els resultats de les cerques. Quan fas una recerca i Google troba dues pàgines molt similars en quan a continguts i que fan referència al que busques, et mostrarà en millor posició aquella que disposi d'un PageRank més alt. El càlcul PageRank s'obté, perquè ens entenem, a partir de la quantitat i la qualitat de les webs que t'enllaçen. I què vol dir la "qualitat" d'una pàgina que t'enllaça? Doncs justament, el seu PageRank. Dona més puntuació que t'enllacin unes poques webs amb un PageRank molt alt, que t'enllacin moltes amb un PageRank molt baix. Senzill. Cada cop que apareix un enllaç a la teva web, es com si donéssis el teu "vot" a la pàgina a la qual enllaces, i viceversa.

Penseu per un moment en el cas concret dels weblogs. Son, per definició, pàgines hiper-enllaçades. El volum d'enllaços per metre quadrat és molt més elevat que a d'altres tipus de pàgines, i la naturalesa d'aquests enllaços és en la majoria dels casos endogàmica (gràcies per la paraula, Chavalina :D). Això resulta en una potent retroalimentació, que si pensem en el sistema de càlcul de PageRank, pot acabar resultant en què els weblogs aconsegueixin ràpidament una alta rellevància, apareixent en primer lloc en moltes recerques (no us ha passat darrerament, de trobar molts weblogs en primeres posicions a les vostres recerques?). Això ho van veure ràpidament els spammers i d'un temps aqui s'ha posat "de moda" aprofitar els comentaris als missatges dels weblogs per penjar-hi publicitat i així aconseguir PageRank de manera gratuïta. De moment aqui ens salvem... temps al temps.

És en aquest contexte en el que apareix Google i ens diu que a partir d'ara podem "marcar" aquells enllaços que no volem puntuar, de manera que els spammers ja no aconseguiran rellevància per deixar missatges als weblogs, i per tant, deixaràn de fer-ho a mig-llarg plaç. I aqui és on apareixen veus a favor _la majoria_, i algunes veus en contra, que tot i que no comparteixo, crec que han donat rellevància a punts que molts han passat per alt en aquest assumpte.

El primer que veiem és que, si bé estem aconseguint algo positiu, com és tallar l'aixeta de PageRank gratuït als spammers, tambè bloquejarem els "vots" cap a la resta d'enllaçats. En el cas concret dels blogs, i pressuposant que s'en faci un bon ús, es bloquejaria en el millor dels casos els enllaços de la gent que deixa comentaris. Seria, segons aquestes opinions, una pressumció de culpabilitat cap als "comentaristes". Això reduiría en gran mesura aquest "hiper-enllaçament endogàmic" del que parlàvem, i per tant els blogs molt possiblement baixin el seu PageRank i no apareguin ja als primers resultats de les cerques. A mi, tot i ser un efecte negatiu, no em sembla del tot injust. L'injust és que rebin TOTS els enllaços d'una pàgina la mateixa rellevància. Dic jo que seràn més importants els enllaços dins del cos d'un missatge que no les firmes de la gent que deixa comentaris al mateix (ojo, dic importants en quan a la rellevància per indexar-los, amb tot el respecte per la gent que comenta! :P).

El problema que jo hi veig és, com molt bé remarquen algunes d'aquestes opinions, és que aquest sistema que planteja Google el que ve a fer és a aconseguir que els propis editors de webs facin a mà una cosa que idealment haurien de fer els propis cercadors: discriminar la importància dels diferents enllaços dins d'una mateixa plana. I en canvi, ho presenten com una solució a l'spam. Això sí que em sembla una jugada de màrketing. En tot cas una solució a llarg plaç, perquè directament no impedeix que deixin comentaris de publicitat...

Per altra banda , cap la possibilitat que un webmaster malintencionat utilitzi aquesta propietat fora dels comentaris i la coloqui a altres links, bloquejant així els seus vots cap a elles, mentre que les altres webs, sense saber-ho, sí que li estan enviant els seus. Així com el punt anterior sí que el suscric, amb aquest ja discrepo una mica. Sí que es pot donar el cas, però això ja és un tema que té més a veure amb la ética del propi editor, responsable final dels continguts de la seva web, que no pas de la "perillositat" de l'eina. Més perillós és un cotxe o un ganivet i a ningú se li passa pel cap de treure'ls del mercat, perqué la funció per la que estan pensats és positiva encara que s'els pugui donar un ús maléfic.

Si has aconseguit arribar fins aqui i encara tens ganes de més (jo potser m'he engrescat més del compte), et recomano que llegeixis la discusió que hem mantingut al blog de Chavalina i al de Xeo. Allà hi trobaràs enllaços a d'altres weblogs que tambè s'han fet ressó de la noticia.

Albert García Gibert

Cofounder and former CTO of Uvinum. Founder of Obolog and Splitweet. Father of Júlia & Abril. I'd like to travel more and improve my guitar skills.

El Prat de Llobregat, Barcelona https://twitter.com/obokaman